Serwis Elektroniki Kolejowej - Systemy Sterowania i Bezpieczeństwa
Kompleksowy Serwis Elektroniki Kolejowej
Elektronika kolejowa to jeden z najbardziej krytycznych obszarów, gdzie awaria może spowodować zatrzymanie ruchu pociągów, zagrożenie bezpieczeństwa pasażerów i ogromne straty finansowe. EFIXLAB oferuje profesjonalny serwis systemów sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacji, zabezpieczeń (ETCS, SHP) oraz elektroniki pokładowej pojazdów szynowych zgodnie z normami TSI (Technical Specifications for Interoperability) i EN 50126/128/129.
Uwaga: Serwis elektroniki kolejowej wymaga przestrzegania rygorystycznych norm bezpieczeństwa (SIL 4 zgodnie z EN 50129). Wszystkie naprawione urządzenia muszą przejść testy funkcjonalne i certyfikację przed powrotem do eksploatacji. Współpracujemy z laboratoriami akredytowanymi do wydawania certyfikatów zgodności.
Obsługiwane Systemy Kolejowe
Systemy Sterowania Ruchem Kolejowym (SRK)
- Komputery sterujące SRK - naprawa elektroniki centralnych komputerów (Siemens, Bombardier, Thales)
- Sterowniki nastawni - regeneracja elektroniki przekaźnikowych i komputerowych nastawni
- Pulpity dyspozytorskie - serwis HMI, monitorów przemysłowych, klawiatur
- Systemy łączności pociąg-ziemia - naprawa komunikacji GSM-R, radiołączności
- Systemy wykrywania pociągów - regeneracja liczników osi, obwodów torowych
ETCS (European Train Control System)
- ETCS Level 1 - naprawa urządzeń przytorowych Eurobalise, LEU (Lineside Electronic Unit)
- ETCS Level 2 - serwis RBC (Radio Block Centre), elektroniki komunikacji GSM-R
- ETCS Level 3 - regeneracja systemów odcinkowych (moving block)
- DMI (Driver Machine Interface) - naprawa pulpitów maszynisty, wyświetlaczy ETCS
- Odometry - serwis czujników prędkości i przebytej drogi (radary Dopplera, enkodery)
Krajowe Systemy Zabezpieczeń
- SHP (Samoczynne Hamowanie Pociągu - Polska) - naprawa urządzeń pociągowych i przytorowych
- RADIOSTOP - regeneracja systemów alarmowania i zatrzymania awaryjnego (450MHz)
- CA (Czuwak Aktywności maszynisty) - serwis urządzeń kontroli stanu kierującego
- RZ (Rejestratory Zadanych/osiągniętych parametrów) - naprawa "czarnych skrzynek" kolejowych
Sygnalizacja Świetlna i Semaforowa
- Sygnalizatory świetlne - wymiana LED, sterowników, zasilaczy
- Semafory mechaniczne - naprawa elektroniki silników, serwonapędów
- Przejazdy kolejowe - regeneracja rogat, sygnałów dźwiękowych, lamp ostrzegawczych
- Zwrotnice elektryczne - serwis napędów, podgrzewaczy, kontroli położenia
Radiołączność GSM-R
- Radiostacje GSM-R - naprawa terminali pokładowych (Funkwerk, Nortel, Nokia)
- BTM (Balise Transmission Module) - regeneracja modułów komunikacji z Eurobalise
- Anteny GSM-R - serwis anten pokładowych, przytorowych
- Repeatery - naprawa wzmacniaczy sygnału w tunelach
Elektronika Pokładowa Pojazdów Szynowych
- TCMS (Train Control & Management System) - naprawa systemów zarządzania składem (Mitrac, SIBAS)
- Pokładowe komputery diagnostyczne - regeneracja elektroniki monitoringu pojazdów
- Systemy informacji pasażerskiej - serwis wyświetlaczy LCD/LED, zapowiedzi głosowych
- Systemy klimatyzacji i HVAC - naprawa sterowników, czujników temperatury/wilgotności
- Systemy otwierania drzwi - regeneracja sterowników pneumatycznych/elektrycznych
- Systemy zasilania pokładowego - serwis przetwornic 3kV DC/110V DC, 15kV AC/110V DC
Elektronika Trakcyjna
- Falowniki trakcyjne - naprawa IGBT, GTO, sterowników silników asynchronicznych/synchronicznych
- Przekształtniki pomocnicze - regeneracja konwerterów zasilania układów pomocniczych
- Sterowniki silników - serwis elektroniki VVVF (Variable Voltage Variable Frequency)
- Rezystory hamowania - wymiana, testy obciążeniowe
Systemy Monitoringu i Diagnostyki
- Systemy wykrywania przegrzania łożysk - HBD (Hot Box Detector) - naprawa czujników IR
- Systemy detekcji wad kół - WID (Wheel Impact Detector) - regeneracja elektroniki sejsmicznej
- Systemy wykrywania przeszkód - serwis radarów, lidarów, kamer wizyjnych
- Wagi dynamiczne torowe - naprawa elektroniki ważenia w ruchu
Co Naprawiamy?
Elektronika Cyfrowa
- Komputery przemysłowe - naprawa Single Board Computers (SBC), backplane VME/CompactPCI
- Mikrokontrolery i DSP - programowanie, wymiana układów ARM, PowerPC
- FPGA - reprogramowanie, wymiana Xilinx, Altera (Intel PSG)
- Pamięci - wymiana RAM, Flash, EEPROM z danymi konfiguracyjnymi
Zasilanie
- Zasilacze przemysłowe - naprawa SMPS 24V DC, 110V DC, 230V AC
- Przetwornice DC/DC - regeneracja modułów izolowanych (railway grade)
- UPS kolejowe - serwis systemów bezprzerwowego zasilania krytycznego
- Baterie trakcyjne - regeneracja akumulatorów kwasowych, NiCd (36V, 72V, 110V)
Komunikacja
- Moduły Ethernet - naprawa switchy przemysłowych, media converterów
- Moduły RS-485/RS-232 - regeneracja konwerterów, isolatorów
- Moduły CAN bus - serwis komunikacji pokładowej (Train Bus)
- Moduły radiowe - naprawa transmiterów/odbiorników 450MHz, 900MHz, GSM-R
Sensory i Czujniki
- Enkodery - wymiana, kalibracja (odometry, zwrotnice)
- Czujniki prędkości - radary Dopplera, czujniki indukcyjne
- Czujniki położenia - sensory drzwi, zwrotnic (potencjometryczne, magnetyczne)
- Czujniki ciśnienia - pneumatyka hamulców, drzwi
- Czujniki termiczne - PT100, PT1000, termopary
Interfejsy Użytkownika
- Monitory przemysłowe - wymiana LCD, podświetleń LED/CCFL
- Panele HMI - naprawa touch screen rezystancyjnych/pojemnościowych
- Pulpity maszynisty - regeneracja przycisków, potencjometrów, joysticków
- Klawiatury przemysłowe - wymiana switches, membran
Typowe Usterki
Problemy Zasilania
- Brak zasilania - uszkodzenie SMPS, przetwornic (przepięcia w sieci trakcyjnej)
- Niestabilne napięcia - degradacja kondensatorów elektrolitycznych
- Przegrzewanie - awaria wentylatorów, zabrudzenie radiatorów (kurz, zanieczyszczenia torów)
Problemy Komunikacji
- Brak połączenia GSM-R - uszkodzenie modułów radiowych, anten
- Błędy transmisji CAN/MVB - problemy z transceiversami, terminacją magistrali
- Zakłócenia EMI - interferencje od układów trakcyjnych (25kV AC, 3kV DC)
Problemy Mechaniczne
- Wibracje - poluzowania lutowania, pęknięcia PCB (drgania pojazdów szynowych)
- Korozja - utlenianie styków (wilgoć, sole drogowe/kolejowe)
- Uszkodzenia złączy - zużycie kontaktów (częste łączenie/rozłączanie)
Problemy Oprogramowania
- Błędy firmware - konieczność aktualizacji/reprogramowania
- Utrata konfiguracji - awaria baterii CMOS, pamięci EEPROM
- Błędy diagnostyczne - problemy z odczytem logów, błędów
Potrzebujesz serwisu elektroniki kolejowej?
Telefon: +48 519 660 111
Email: info@efixlab.pl
Skontaktuj się z nami